Kolhydrater_skola_vardcentral_lund.png

Kolhydratskola

Kolhydrater finns bland annat i bröd, pasta, ris, matgryn, grönsaker och frukt. Efter att du ätit kolhydrater bryts de ner i kroppen till glukos som i sin tur ger energi till dina celler. Glukosen kan också lagras i levern eller i musklerna för att sedan användas vid behov.

Kolhydrater har de senaste åren fått ett oförtjänt dåligt rykte. Visste du till exempel att 1 gram kolhydrater bara ger hälften så mycket kalorier som 1 gram fett eller att du rekommenderas att äta 45-60% kolhydrater av ditt totala energiintag.  

Det finns både bra och mindre bra kolhydratskällor, generellt kan de delas in i de som höjer blodsockret långsamt och de som höjer blodsockret snabbt. 

Bra kolhydratskällor är kolhydrater med fullkorn och fibrer. Det kan tillexempel vara grönsaker, havregryn, baljväxter eller bröd och pasta med fullkorn. Dessa typer av kolhydrater har visats skydda mot diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.  

Att välja bra, fiberrika kolhydrater ger en längre mättnadskänsla, minskad risk för trög mage och näring till de goda tarmbakterierna.  

Det finns en viss typ av fiber som kallas betaglukaner. Betaglukaner finns i havregryn och havrekli och har visats sänka kolesterolet vid intag av 2 dl havregryn per dag eller 1 dl havregryn och 2 msk havrekli. 

Med andra ord, det finns flera goda anledningar till att äta kolhydrater, tänk bara på att välja rätt! 

För att läsa med om fiber och hur mycket du bör äta varje dag, kan du läsa mer här på 1177.

Potatis

Potatis är mättande, billigt och en bra basföda. Potatisen innehåller vitaminer och mineraler och behåller du skalet på även en hel del fiber. Potatis som pommes frites eller gratäng kan däremot innehålla en hel del kalorier. 

Pasta

Välj pasta med fullkorn i för en längre mättnadskänsla och en bättre magfunktion.

 

Ris

Du bör variera fullkornsris med vitt ris då fullkornsris innehåller relativt höga halter av arsenik, undvik att äta ris varje dag men ett par gånger i veckan går bra. 

Bröd

Välj bröd med fullkorn och gärna hela korn. Variera bröd med fullkornsknäckebröd.